kalau x nak tulis tajuk bley?

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

1. Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?,

2. dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu,

3. yang memberatkan punggungmu?

4. Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu,

5. Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,

6. sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

7. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain,

8. dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.

Surah 94

Salam

insyaAllah di pagi (kwsn Russia dan sewaktu dengannya) ini, sekadar sebuah perkongsian rasa hati.. Bukan cubaan untuk mengupas dengan dalam apatah lagi memberikan tafsir. Sebarang kesalahan harap dimaafkan. Harapan agar tidak tersalah maksud, tiada niat untuk berbuat demikian. Yang baik diambil, yang salah harap ditegur. InsyaAllah = )

Surah ini dibincangkan pada usrah kali lepas bersama-sama 2 surah lain : Ad-Duha dan Al-Alaq. Semua pun terkesan di hati tapi yang akan dicoret mungkin sedikit pagi ni.

Setiap hari membaca terjemahan Al-Quran membuatkan saya terasa kadang hilang 'kebasahan' di hati. Itu terjadi bila saya sekadar cube mengejar mutabaah yang masih tidak lengkap buat hari tersebut. Lain kan bile sesuatu dibuat bukan kerana 'nak' tetapi telah menjadi rutin. Seperti juga hal khusyuk dlm sembahyang.

Satu perkara yang cube saya lakukan apabila membaca terjemahan Al-Quran adalah cuba membacanya dengan nada yang cuba disampaikan. Maksudnye, jika ayat itu ayat yang diturunkan Allah untuk memujuk Nabi S.A.W, maka nada bacaan pun seolah2 sedang memujuk.

Jadi cuba baca semula ayat 1-3 dengan nada yang sesuai >> mode memujuk wif full of love n care, macam mak kte pujuk kite~ hee..

Dah ke belum?

So u see, in a way Allah nak mengingatkan bukan kah dah lapang dada kite? Bukankah dah siap urusan? Dah dipermudahkan? So, kenapenye lagi ni ~

And in another way, boleh jugak rasa yang Allah nak INGATKAN yang actually yang kite rasa lapang dada, kte rasa urusan dipermudahkan tu, semua sebab Dia yang buat, bukan sebab usaha kite yang konon-kononye banyak sangat tuh.. Ingat.. Ingat..

Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan

Sampai dua kali ayat ni diulang.

Entah la, saya terperasan kadang2 apabila kte ade problem n kte cite kat kawan kite.. N kawan tu bagi nasihat ke, cadangan ke, kte tends tu cakap " tapi kan…." .. N without realizing kteactually telah secara tidak sengajenye menidakkan ape yg die cube nak katakan.. Sepatutnye take time untuk absorp ape yang die cuba nak gtau kat kite. Ini tidak, reject at the first moment.

Ayat kat atas ni wat saya terfikir semula sebelum nak mengeluh or nak beri alasan lain..

Faham ke pe yg saya cakap nih? Camni la..

Bile baca ayat 5: Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan

Dlm hati sendiri: adoi, tapi kesulitan ini terasa sangat susahnye, bile la nak dipermudahkan ni >>(contoh bajet2 x terima, rejecting at the first moment)

Pastu baca plak ayat 6 : sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan

Allah nak memperkuatkan n menegaskan semula >> sungguh ni! Setiap kesulitan ada kemudahan. Ye betul ni. X tipoo..

Cam gitu la lbey kurang~

Pastu keyakinan yang kemudahan itu akan datang jua pun tertanam lah dalam hati.. N kte pun terpujuk n rasa tak kisah or terganggu pun dek kesulitan yang telah dibentangkan Allah. And at the moment yang hati kite sgt2 tak kesah utk disusahkan tu Allah bagi pula ayat 7, menyuruh kte bekerja keras lagi bila satu urusan tu da siap. Cuba bayangkan kalau awal2 surah diletakkan ayat ni. Tengah berasap2 letih n penat wat something, disuruhnya kte wat kerja lagik, x ke rasa lagi panas!.. Huhu.. Sebab tu awal2 die pujuk, kata kan da abis ni, da dimudahkan everything. Kan da cakap after setiap kesusahan tu ada kemudahan. Kan betul kan? Kan? So skarang kene la keje lagi, ok?

Subhanallah, indah sungguh susunan ayat2Nya~

Bercakap soal bekerja ni.. Saya nak petik sangat tulisan salim a. fillah dari blog postnye : Berkerja, Maka Keajaiban. Sangat motivasional kata2 nye.

Sila baca di bawah ini if malas nak bukak tab baru or pegi blog die.. Saya dah paste utk anda, so tinggal nak baca je

Iman itu terkadang menggelisahkan. Atau setidaknya menghajatkan ketenangan yang mengguyuri hati dengan terkuaknya keajaiban. Mungkin itu yang dirasakan Ibrahim ketika dia meminta kepada Rabbnya untuk ditunjukkan bagaimana yang mati dihidupkan. Maka saat Rabbnya bertanya, “Belum yakinkah engkau akan kuasaKu?”, dia menjawab sepenuh hati, “Aku yakin. Hanya saja agar hati ini menjadi tenteram.”

Tetapi keajaiban itu tak datang serta merta di hadapannya. Meski Allah bisa saja menunjukkan kuasaNya dalam satu kata “Kun!”, kita tahu, bukan itu yang terjadi. Ibrahim harus bersipayah untuk menangkap lalu mencincang empat ekor burung. Lalu disusurnya jajaran bukit-berbukit dengan lembah curam untuk meletakkan masing-masing cincangan. Baru dia bisa memanggilnya. Dan beburung itu mendatanginya segera.

Di sinilah rupanya keajaiban itu. Setelah kerja yang menguras tenaga.

Tetapi apakah selalu kerja-kerja kita yang akan ditaburi keajaiban?

Hajar dan bayinya telah ditinggalkan oleh Ibrahim di lembah itu. Sunyi kini menyergap kegersangan yang membakar. Yang ada hanya pasir dan cadas yang membara. Tak ada pepohon tempat bernaung. Tak terlihat air untuk menyambung hidup. Tak tampak insan untuk berbagi kesah. Keculai bayi itu. Isma’il. Dia kini mulai menangis begitu keras karena lapar dan kehausan.

Maka Hajar pun berlari, mencoba mengais jejak air untuk menjawab tangis putera semata wayangnya. Ada dua bukit di sana. Dan dari ujung ke ujung coba ditelisiknya dengan seksama. Tak ada. Sama sekali tak ada tanda. Tapi dia terus mencari. Berlari. Bolak-balik tujuh kali. Mungkin dia tahu, tak pernah ada air di situ. Mungkin dia hanya ingin menunjukkan kesungguhannya pada Allah. Sebagaimana telah ia yakinkan sang suami, “Jika ini perintah Allah, Dia takan pernah menyia-nyiakan kami!”

Maka kejaiban itu memancar. Zam zam! Bukan. Bukan dari jalan yang dia susuri atau jejak-jejak yang dia torehkan di antara Shafa dan Marwa. Air itu muncul justru dari kaki Isma’il yang bayi. Yang menangis. Yang haus. Yang menjejak-jejak. Dan Hajar pun takjub. Begitulah keajaiban datang. Terkadang tak terletak dalam ikhtiar-ikhtiar kita.

Mari belajar pada Hajar bahwa makna kerja keras itu adalah menunjukkan kesungguhan kita kepada Allah. Mari bekerja keras seperti Hajar dengan gigih, dengan yakin. Bahwa Dia tak pernah menyia-nyiakan iman dan amal kita. Lalu biarkan keajaiban itu datang dari jalan yang tak kita sangka atas kehendakNya yang Maha Kuasa. Dan biarkan keajaiban itu menenangkan hati ini dari arah manapun Dia kehendaki.

Bekerja saja. Maka keajaiban akan menyapa dari arah tak terduga.

Mulailah. Karena dalam keberanian memulai itulah terletak kemudahannya. Bukan soal punya dan tak punya. Mampu atau tak mampu. Miskin atau kaya. Kita bekerja, karena bekerja adalah bentuk kesyukuran yang terindah. Seperti firmanNya;

“..Bekerjalah hai keluarga Daud, untuk bersyukur. Dan sedikit sekali di antara hambaKu yang pandai bersyukur.” (Saba’ 13)

Best kan penulisan die. Sesungguhnya Allah telah memberi akh ni dengan kebolehan menulis yang sangat menyentuh hati saya.

At last kite sampai ke penghujung surah di mana Allah meningatkan kte untuk berharap hanya kepada Dia. Die dah suruh kte bekerja, and lumrahnye bekerja di jalan Allah itu penuh onak n duri, n bile kte tersalah meletak pengharapan, contohnye kte mengharapkan keberhasilan program ke, kte mengharap pada orang ke(penerimaan org tu), n harapan tu x tercapai bukankah kecewa? Sebab tu adanye a small YET BIG reminder from Him untuk LETAKKAN JE SEGALA PENGHARAPAN PADA DIA…lepas da wat sume yang ko rase ko bley wat, now jez harap je kat Allah n let him do the rest~

…hurm, legaa~

Comments

huhu..
tertamapar lagi pagi ni..
macih nadh..
jzkk nad-hirah cyg..
mmg mnarik pnulisan akh tu..
xkurang nye dgn pnulisan kamu ni..
hehe..
suke2..
kite ingtkn nk share gk psl surah ni..
tp alhamdulillah kamu dah wat kan..
macih2..
so sweet kan ALlah tu..
bile la kite plak yg nk sweet kan2??
huhu..
bgitu Allah sygkn kite tp kite sering lupekan die..
konon2 sgl yg indah di dunia ni ALlah bg utk kite rasai..
sbnrye sesekali tidak!!
dunia ni hanya sebagai ujian buat kite..
kite hny perlu amik sedikit utk bekalan akhirat kelak..
cam Allah firman dlm QUran:yg bmaksud:
"Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya."(18:7)

makanya ap yg kite harus buat juge ALlah dah bg tahu dlm QUran yg bmaksud:
"Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keridhaan-Nya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (karena) mengharapkan perhiasan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas."(18:28)

walahualam..^__^
SUXX said…
panjangnya tulis. amin..