Hutan Terbakar

bismillah.

saya tak kisah kalau ramai yang dah pernah dengar analogi ni.
tapi sebab saya suka, jadi saya share.
benda kita suka, haruslah share.

alkisah, ada satu hutan terbakar.
maka datanglah bomba2 bersama pasukannya memadamkan api yang sangat marak itu.
lama selepas itu, alhamdulillah api di hutan berjaya dipadamkan, maka bermula usaha menyelamatkan mangsa2 kebakaran.
okay, nak diceritakan ada dua orang fireman tu, mereka berjalan dan berjalan maka tibalah mereka di sebatang sungai.
mereka decide singgah sebentar untuk rehat mengumpul tenaga semula.

fireman 1 : mukanya hitam berdebu dek kerana debu2 kebakaran melekat di mukanya.
fireman 2 : bersih berbanding kawannya a.k.a tak hitam pun la. (maybe muka dia kering sangat, debu pun tak boleh nak melekat, allahualam)

apa agaknya yang mereka buat once sampai di sungai?

seorang pergi basuh muka. dan seorang lagi tidak, dia lepak2 bertenggek di batang sungai.

yang pergi membasuh muka = fireman 2
yang x basuh muka = fireman 1


faham tak kenapa jadi camtu?

...

faham kan?

Kalau tak faham, cakap tau?

malam2 new year ni, sila banyak berfikir =)











p.s: jazakillah khayr buat yang share analogi ni dengan saya. Allah susun supaya awak 'tarik' saya yang tengah nak jatuh ni. semoga Allah bersama awak, dalam susah awak. dalam senang awak. dan sentiasa jangan awak lupa, Allah itu dekat. Allah itu dekat. Allah itu dekat.

Comments

Imah Ims said…
nad! macam tak faham sgt :(
^__^ said…
Moga Allah sentiasa dihati kita.. Missing u