Mari berpuisi

Bismillah


Mari berpuisi

*smile*


(I)

aku melihatmu benar-benar mencintaiku

memendam rindu di kala kaujauh dariku

untuk itu aku jarang menemuimu

bukan kerana bosan atau dosa yang kulakukan

namun kerana sabda Nabi kita

kunjungilah sahabatmu sewaktu-waktu


(II)

lakukanlah kunjungan sewaktu-waktu

kerana jika sering dilakukan

akan menjadi bibit perselisihan

ku lihat turunnya hujan yang terus-menerus

akan membuat bosan

namun jika berhenti

tangan-tangan menengadah penuh harapan


(III)

jika kulihat perubahan pada diri sahabat karibku

bumi yang terbentang luas seakan menghimpit diriku

jika aku menghampirinya untuk membereskannya

matanya memancarkan kemarahan padaku

padahal hatiku tak marah


(IV)

aku heran, mengapa selalu merindukan mereka

menanyakan keadaannya kepada setiap orang yang kutemui

padahal mereka di sini bersamaku

mataku mencari mereka kesana-kemari

padahal mereka ada di dekat pelupuknya

hatiku bergejolak merindukannya

padahal mereka ada di antara tulang rusukku


(V)

kurasa engkau selalu menjauh dariku

maka aku pun menjauh seperti yang kau mahu

jauh darimu sungguh menyakitkanku

namun kedekatanku menyakitimu

apa yang harus kulakukan wahai sahabatku


*all above poems are not mine, until it does sound like it's written by me.. which is sangaaaat2 tak.. sebab tak pandai berpuisi~*


sources: virus2 ukhuwah

Comments

^__^ said…
it sound nice. credit to Him.. have a safe n memorable journey.