Jaulah itu Bala

bismillah

= )

alhamdulillah.
tahun ni Allah bagi kesempatan saya menjelajah bumiNya ke turkey-jordan-syria.
syukur.syukur.syukur.

pada awalnya saya tak mahu blog ni bersifat personal, which is penuh dengan catatan peribadi.
tapi hari tu ada orang pesan yang apa yang berlaku pada diri harus dicatat sebab katanya manusia tanpa memory is like animal.
but of course apa yang bersifat personal itu akan tetap menjadi personal dan bukan dipertonton buat tatapan umum.

tapi saya rasa sangat rugi sekiranya tak berkongsi apa saya lihat, apa saya rasa dan apa saya faham dengan hati insyaAllah sewaktu bermusafir tempoh hari.

ceritanya panjang tapi in short, this is what i felt :-

turkey - buat saya izzah dengan Islam yang pernah sangat hebat ketamadunannya di zaman Turki Uthmaniyyah dahulu. buat saya rasa hina juga sebab tempat ini menjadi milik Islam bukan mudah. asasnya adalah tarbiyah si penakluk yang bukan calang2. tahajudnya yang tak pernah tinggal sejak baligh. masyaAllah. dan bertemankan hakikat yang dia bukan sahabat Rasulullah. sama sahaja dia dengan kita. tapi, dirinya hebat, rakyatnya hebat, tenteranya hebat. kita? jadi apa lagi alasan kita untuk tidak hebat seperti dia. teruk kan kita?

jordan + syria - buat saya terlebih2 suka sebab sangat dekat dengan Rasulullah, sebab sahabat2nya menjejak bumi yang sama. dan buat saya bertambah2 geram sebab Palestin itu hanya di depan mata. So near yet so far. and plus, high dengan sisters jordan (mode : post-jaulah syndrome) Hebatnya mereka itu!

sepanjang perjalanan di tanah asing itu, saya ada juga bertegur sapa dengan mereka yang bermusafir ke sana juga.
baru saya realize betapa berbezanya sesuatu yang sama dilihat dengan kaca mata berbeza.
syukur Allah beri saya peluang untuk melihat dari kaca mata ini.

mungkin mereka melihat gunung itu sebuah struktur alam yang indah nan hijau. dan kemudian diambil-ambil gambar bersamanya. supaya boleh dipertonton kepada sanak saudara yang 'i've been there'.

tapi apabila kita melihat gunung adakah kita terfikir gunung yang sebesar-besar, se gah itu pun boleh tunduk terpecah belah sekiranya diturunkan Al-Quran kepadanya. (59 : 21). betapa manusia ini sangat kurang takutnya kepada Allah. dan betapa sekiranya manusia tidak memahami fungsi gunung dan bukit-bukit sebagai pasak-pasak di bumi maka rosaklah bumi. sekiranya dikacau pasak-pasak ini maka bergoncanglah bumi. hence, all the earthquakes and tanah runtuh due to tarahan bukit yang tak mengenal henti.

hanya dengan memahami, baru kita dapat 'melihat'.

allahualam.

p.s : kenapa tajuknya Jaulah itu Bala? lain kali lah explain~

Comments