letter from spain (day 4 - day 9)


Salam wrt. Maafkan atas kelewaaaaataannnn dalam mengupdate. Dalam perjalanan tiada masa untuk menulis dek kerana sedang bergerak atau keletihan. Dah sampai moscow pula tak duduk diam di rumah. Baru hari ni buka laptop and kemas segalanya. so kita sambung ye.. (info : segala yang ditulis di bawah ditulis dalam waktu yang berlainan.. 1st part ditulis di dalam metro di barcelona, 2nd part di airport barcelona and 3rd part di dalam metro moscow en route to usrah.. hehe.. so pardon me for the mix use of gaya bahasa and also mix use of language)

nota penting : ini hanyalah nota ringkas buat mereka yang bakal pergi atau sedang dalam perjalanan. bukanlah penceritaan pengalaman ketika berjaulah.
harap maklum (^.^)

(1st part)
Salam wrt. Sorry sebab dah lama tak update. Tiada kesempatan untuk menulis. Ini pun tulis di dalam metro sementara menuju ke destinasi seterusnya.

Itinerary ringkas day 4-9 :
Day 4: cordova.
Day 5: seville.
Day 6 and 7: portugal.
Day 8: half day lisbon and flight to barcelona.
Day 9 : barcelona

(2nd part)
1. day 4 Cordova : kami dah sampai malam sebelumnya ( day 3 ). Jadi awal pagi kami mula berjalan.
2. Kami ambil bas pertama ke medina az-zahra jam 9.30 pagi. Tiket bas beli di tourist info centre. Nnt tanya org hostel masing2 untuk lokasi tourist info center yang terdekat.
3. Tiket bas tu simpan. Tiket tu include perjalanan dari city centre ke ticket office medina az-zahra pergi balik; dan dari ticket office to archeological site of medina az-zahra pergi balik.
4. Tiket medina az-zahra free for youth card holder. Make sure after beli tiket masuk auditorium to watch a short movie. membantu semasa berjalan di archeological site nanti.
5. Tengah hari kami turun semula ke city centre. Dan start journey kat area la juderia( jewish district).. kat jalan ni ada casa andalusi (rumah islam andalusia dulu2), synagogue, zoco (jewish market). Akhirnya ke la mezquita/mezquita cathedral. Cari lukisan yang iman cakap waktu daurah hari tu.
6. Berjalan ke tour de la calahorra.suka tower ni. Dekat jambatan menuju tower tu boleh nmpk water wheel.
7. Next sembahyang di mosque of granada n makan kat restoran halal namanya petra. Mahal tp boleh share dua org portion makanan dia. saya tak ingat nama jalan dia tapi few streets sebelum la mezquita. (nnt saya tanya pic cordova kami semula).
8. Dah sangat petang, kami berkejar ke alcazar des rois chretiens dan bath of caliphate.
9. Semua tempat-tempat di cordova berbayar ttp dpt murah dgn youth card.
10. Day 5: bertolak awal pagi ke seville. Letak beg dlm locker yg available kat stesen bas. Mulakan hari dgn lawat bullring stadium. Kemudian ke torre del oro. Then terus ke alcazar reales. Lama kat dalam alcazar ni. Sbb sangat besar dan cantik. Too many elements of moorish architecture. selain tu kat area tu ada cathedral tapi kami tak masuk.
11. Makan kat kedai halal Aladdin dan solat di situ juga. pakcik tu minta promote kedai dia kat kawan-kawan jadi nah alamatnya : alladdin, santa maria la blanca 15, seville. take note yang num 15 tu number bangunan bukan number kedai. first-first pergi tu tak jumpa, tapi bila jalan ke depan lagi menghala ke jalan besar baru jumpa.
12. Lawat plaza espana sewaktu lewat petang. Dan malam pulang semula ke bus station untuk perjalanan ke lisbon, portugal.


(3rd part)
Oopss.. X sempat juga tulis sampai habis. Dah 2nd day in moscow dah ni.. Meh sambung notes..

Lisbon
- untuk jalan2, bli kad viva 0.5 euro n topup unlimited use 4.6 euro/day. Beli kat mesin di metro station.
- round centre of lisbon satu hari cukup iA. Boleh pergi cari grand mosque of lisbon. bangga sebab akhirnya ada juga masjid besar yang digunakan umat islam sepanjang kami berjalan.
- ada extra time naik train awal pagi untuk ke sintra, cascais, etc. Tapi ini perlu bajet satu hari penuh.
- ada kad 12 euro for train pergi balik ke sintra dan cascais dan untuk unlimited bus di dlm bandar sintra n cascais. Beli kad ni di train station. dari sintra nak ke cascais, naik bas yang singgah coba de roca ( the end point of europe)
- singgah mkn kat restoran kecil dpn train station di sintra n order sintra cheesecake. Hehe
- souvenier murah di lisbon
- ada extra hari lagi, boleh ke oceanarium. Boleh tgk hidupan atlantic ocean.

Barcelona
- pun ada kad unlimited for bus and metro. Beli di metro station.
- kalau naik bas from airport, dan jika akan naik bas semula ke airport, beli tiket aerobus for 2 rides siap-siap sbb beli satu-satu rugi few euros.

*end of 3rd part*


nota tambahan 1 : nak beli souvenier, beli di granada,lisbon or barcelona.. tempat lain agak pricey


nota tambahan 2 : solat di mana sahaja yang anda mahu, tak perlu risau ada pakcik guard yang akan angkat/alihkan kita sewaktu solat.


nota tambahan 3 : perbaharui niat anda sentiasa. ketika di dalam bas, ketika di atas puncak bukit, di tepi cliff, di dalam taman-taman yang besar lagi indah, di mana sahaja.. fi kulli makan wa fi kulli zaman (di setiap tempat dan di setiap masa) jadikan jaulah anda salah satu cara untuk taqarrub ilaAllah dan mencapai redhaNya insyaAllah. mulakan journey anda dengan bismillah.







(the view of alhambra from the courtyard of grand mosque of granada)


sekali lagi sorry sebab ayat tak best. nama pun quick/short note. maka ayat tidak berbunga-bunga. insyaAllah akan cuba tulis pengalaman kat setiap tempat tu untuk dijadikan sharing dan supaya kalau ada yang nak pergi tahun hadapan boleh dirujuk ke sini je. tak perlu berbuih mulut cerita panjang-panjang. *peace*

Comments

Anonymous said…
:)
nadh
nak baca entry baru
:)
tulis entry ttg optimis k.. huhu

demand2 :)