Productivity (ep.1-Let's start!)

Salam wrt. 


Bismillah.


Alhamdulillah beberapa bulan lepas, saya berjaya menghandiri 'online seminar' bertajuk Focus Call yang diberikan oleh founder website Productive Muslim (klik di sini).


Pendahuluan
Rasanya dah jelas yang saya memang jenis yang suka procrastinate kerja (tapi, rasanya semua orang pun cakap yang dia pun jenis procrastinate kerja kan?) Itulah sebab utama kenapa saya hadiri juga online talk ini.


Sumpah best!!
Selepas hadiri online talk and rasa sangat best untuk dikongsi, saya kongsi kepada dua housemate saya. Ditakdirkan (takde benda yang kebetulan kan? *peace*) Allah, ada seorang hamba Allah yang datang mengadu pada saya... apa ye? tak ingat sebenarnya ni apa yang dia adukan. Tetapi kesimpulannya at the end of 'dating' session dengan akhawat ni, saya pun share juga apa saya dapat from talk tersebut. Dan hamba Allah seorang ni pun beritahu pada akhawat lain and so it goes ia menjadi agak 'viral' at least kepada orang di sekeliling saya sehingga naqibah minta untuk share dalam usrah.


Saya happy!!
Alhamdulillah apa yang dinasihatkan di dalam talk tersebut saya cuba amalkan, walaupun JUJUR! ada hari yang terbabas.. err, biasa lah kan nak istiqamah pun perlu latihan ye tak?? yang buat saya happy adalah bila orang sekeliling pun berjaya amalkan and it helps them a lot. Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah. So, at least kalau saya gagal, ada orang lain yang jayakan.






So, sekarang ni kenapanya?
Atas nasihat seorang akhawat yang turut berjaya meng'productive'kan dirinya (kot!), dia suruh share di blog or wherever. Jadi saya decide untuk menulis di sini. So, sape tanak baca takpe, boleh sambung study surgery okeh (hii, as of this date, next exam untuk 5th year M1 adalah surgery, jadi wahai pembaca yang cantik luar dalam, doakan saya dipermudahkan peperiksaannya yah!)


Let's start
oops , disclaimer jap.. sebabkan saya bukanlah ada 800 jam sehari, maka saya akan pecahkan penulisan kepada beberapa episod. insyaAllah dalam bulan ini juga akan cuba lengkapkan semuanya. sebenarnya apa yang saya tulis kat sini boleh je nak baca di website productive muslim rasanya. tapi apa yang saya tulis akan ditambah dengan apa yang saya betul-betul terasa di hati or practicalitynya (huh, ada ke perkataan ni) terhadap diri saya, okeh? (jangan marah kalau tak suka :) )


Now, let's start for real

Hari ini kita start dengan mind setting dulu.
Hadam equation di bawah


PRODUCTIVITY = FOCUS + ENERGY

Sebelum pergi lebih jauh, perlu ditegaskan ke mana arah productivity kita. Sebab kita boleh nak jadi productive dalam nak buat perkara yang jahat. Maka kita akan letak segala fokus dan tenaga dalam nak menghancurkan seseorang atau sesuatu.

Jadi, di dalam talk tersebut ditekankan bahawa kita perlu berusaha untuk productive ke arah tujuan yang bermanfaat atau ke arah memaksimakan ganjaran di akhirat.

Saya modify pulak sikit, sebab kita dah tahu apa matlamat hidup kita, jadi kita tanamkan bahawa kita harus berusaha untuk productive untuk mencapai 2 matlamat hidup seorang muslim iaitu khalifah (Quran 2:30) dan ibadah (Quran 51:56). okey setakat ni?

Itu yang pertama.

Yang kedua adalah kita perlu ubah tanggapan kita terhadap keupayaan untuk fokus terhadap sesuatu perkara. Instead of menganggap kebolehan untuk fokus itu adalah sesuatu kelebihan, kita kena anggap ia sebagai suatu kemestian. Faham? Saya try rephrase.

yang tak patut >"#untungla dia boleh fokus~"

yang betul > "kita MESTI kena fokus!"

Ok, cukup dulu setakat ni. Nanti overdose. Hadam dulu dua perkara di atas. InsyaAllah esok kita akan bercakap tentang point : Kenapa penting sangaaat untuk kita fokus?

Selamat berusaha dalam 'bercucuk tanam' untuk ladang akhirat.


Comments