MY SECRET TO A HYDRATED AND HEALTHIER LOOKING SKIN!


Salam wrt.

Bismillah.

Post kali ini isinya sangat berlainan dengan sharing-sharing saya sebelum ini. Buat pertama kalinya saya akan bercakap tentang penjagaan kulit!

Sedikit disclaimer. Saya bukan lah pakar dalam produk penjagaan kulit. Tambahan pula sebelum ni saya bukanlah orang yang mengambil berat tentang penjagaan kulit.

Cuma seiring dengan peningkatan usia dan bekerja di dalam aircond sepanjang hari, kulit menunjukkan tanda-tanda kekeringan. Disebabkan saya tahu saya bukanlah orang yang rajin untuk merias muka dengan bermacam produk, maka saya tahu saya harus mengambil langkah merawat dan mencegah sebelum menjadi lebih teruk.

Saya memilih untuk berkongsi langkah yang saya ambil ini kerana setelah konsisten menggunakannya selama sebulan, ramai mendapati kulit muka saya lebih sihat. Dan perkara ini konsisten sepanjang tahun ini. Tak pernah selama ini sebegini banyak orang menegur tentang kesihatan kulit muka saya seperti tahun ini. Jadi saya fikir kenapa tidak saya berkonsi tentang langkah berkesan yang juga murah!

Jadi apakah langkah tersebut?

Dan jawapannya adalah : ALOE VERA GEL!

Orang yang pertama yang menyebabkan saya jatuh cinta pada produk ini adalah adik perempuan saya. Pada satu hari saya pulang ke rumah parents, dan saya perasan complexion muka adik saya yang kelihatan segar. Kami adik beradik memang tidak pandai menggunakan produk make up. Jadi saya tanya apa yang dia buat. Dan jawapan yang dia berikan adalah lumurkan sahaja aloe vera gel pada malam hari sebelum tidur, dan biarkan sahaja sepanjang malam.



Brand apa yang perlu digunakan. Saya telah menggunakan tiga produk yang berbeza dan ketiga-tiga memberikan kesan yang lebih kurang sama. Cuma yang berbeza mungkin jumlah pewangi yang digunakan. Antara ketiga-tiga produk di bawah saya paling menyukai my fav recipe by neula kerana tekstur nya paling light weight dan kurang berbau. Ianya juga cepat menyerap. Kedua adalah by miseoul. Ianya lebih pekat so rasa macam ada benda atas muka. Dan bau wangi dia lebih kuat which saya tak suka. Saya suka pakai benda yang tak rasa macam pakai apa-apa. Haha. Personal preference. Paling tak suka adalah naturals by watsons. Tak tahu kenapa rasa dia pedih pada muka saya. Mungkin kandungan pewangi nya mungkin tak sesuai buat saya. But it all gives the hydrating function yang kulit saya perlukan.

Kiranya gunakanlah aloe vera gel seperti daily sleeping mask. Jauh lagi murah daripada segala sleeping mask yang berada di pasaran. Secara average setiap tub aloe vera gel berharga bawah rm20 dan mudah didapati di watsons, guardian, etc. Dan jika guna setiap hari pun satu tub ni boleh bertahan 3-4 bulan.

But most importantly, hydrating your skin from within dengan minum air secukupnya (sekurang-kurangnya 2 liter) setiap hari adalah lebih penting daripada meletak apa jua produk di muka.

Selamat mencuba!

-Nadhirah


Comments

Shelley Michele said…
I am Shelley from Los Angeles,California, I want to testify on how i got cured from cervical dystonia, I have suffered from cervical dystonia since the year 2011 with so mush pain,that i have to spend so mush money getting pain relief in the hospital, and I have visited several doctor ,but all to no avail, my world was gradually coming to an end because of the constant muscle contractions and pain , until i saw a post in a health forum about a herbal Dr Williams who use herbal portion in curing people from different kind of diseases including dystonia, at first i doubted if it we be able to cure me, but i decided to give it a try, when i contacted this herbal doctor via his email, he prepared a herbal portion and sent it to me via courier service, when i received this herbal medicine, he gave me step by step instructions on how to apply it, when i applied it as instructed, i was completely free from dystonia just for 1 months of usage,i we recommend this to all my friend family in the world today who still suffering from dystonia you can contact him through his email on drwilliams098675@gmail.com for help.