Productivity (ep.2-Kenapa penting sangaaat untuk kita fokus?!)

Salam wbt.


Dah baca episod 1?


Kalau sudah, jom kita sambung insyaAllah.
Bismillah.


Question 1 - Why is it important to focus?


Sebelum pergi lebih jauh, satu perkara yang lupa nak ditekankan semalam adalah kesedaran tentang keadaan kita sekarang ini. Di mana kita adalah manusia yang hidup di zaman yang mudah hilang fokus. Atau mungkin jika di re'phrase' kan, kita adalah manusia yang hidup di dalam 'age of distraction'


Berapa minitkah anda boleh fokus atas suatu tugasan sebelum perhatian anda beralih kepada sesuatu yang lain? Kajian menunjukkan secara purata manusia sekarang hanya boleh fokus selama 30 minit.


Ye ke?


Sekejapnya?


Ramai mengaku pada saya dia takdela fokus sekejap sangat. Kalau dia study, lama lagi dari tu dia boleh fokus kot. Well, with that being said, mungkin boleh evaluasi semula, yang boleh fokus lebih lama daripada 30 minit tu adalah waktu nak dekat exam kan? 


Itu tak aci. Sebab ada pressure.


Ini merujuk kepada perkara-perkara seharian, waktu yang tiada deadline, tiada exam, no pressure. 


Kita buka buku, sekali ada notification masuk di facebook, klik klik.
Habis tengok notification, tekan button home.
Scroll scroll ke bawah, hmm, tiada yang menarik.
Klik new tab. Open twitter. Scroll2, retweet sini, retweet sana.
Tutup.
Sambung semula nak baca buku.
Tiba-tiba phone pula bergerak-gerak tanda masuk emel.
Emel yang menuntut untuk dijawab segera pula.
Buka facebook group. Tanya tanya.
Jawab jawab.
Ok, nak sambung semula belajar.
"Awak, nak print boleh ? ^_^"
Pasang pasang printer, sambung wayar, ambil kertas, open file, laptop pulak adik beradik siput, lama tunggu baru file open, edit edit sikit, print~~.. pastu kertas tertarik lebih satu pulak, print semula page yang tak jadi.
Emm, haus la pulak. Pergi dapur buat air.
Minum minum.
Tiba-tiba nampak baju tak basuh lagi. 
Basuh baju pulak.
Last2, dah dekat sejam buku yang tadi bukak tak terbaca satu line pun lagi.
Hmmphh.


(ok, contoh di atas adalah contoh realiti buat diri saya, saya manusia penuh kelemahan. jika tak apply pada diri anda, syabas anda manusia hebat dan saya respect and salute anda)


Kita mudah terlari fokus. Sebab pertama adalah teknologi yang sentiasa menarik-menarik kita. Manusia semakin mudah untuk dihubungi. Ada baiknya tidak dinafikan. Tetapi padah apabila tidak pandai menguruskan pertolongan/perhatian yang perlu diberi. Atau dalam kata lain > not knowing how to say no. 


Keduanya adalah sebab manusia tidak tahu tujuan hidup. Dan ini adalah sebab utama mengapa manusia tidak fokus zaman ini.


With that being said, kita masuk kepada point hari ini, mengapa penting untuk kita fokus?


Sila sambung ayat ini : Jika saya tidak fokus, saya akan ______________________________
















Ok, apa jawapan anda?


Jujur, pertama kali saya buat, jawapan saya adalah : jika saya tidak fokus, saya tidak akan berjaya menyelesaikan tugas dan akan bersikap bertangguh-tangguh.


Kata penceramah tersebut, dia guess mesti ramai akan tulis macam tu kan? Debushhh!~


Cuba sekarang fikirkan sesuatu natijah di mana jika anda tak fokus, natijah akan SANGAT SANGAT MERUGIKAN, MENCELAKAKAN, MENGHANCURKAN anda.


Boleh?


Jadi bila kita ada satu perkara yang akan betul-betul kita kerugian, kita akan lebih fokus di dalam hidup.  Kalau boleh tulis atas kertas besar-besar tampal kat dinding. Hari-hari nampak, lama-lama akan tertanam dalam unconscious mind anda insyaAllah.


nak contoh? ini main reka ye.. anda lebih tahu apa yang akan buat anda rasa kerugian.
Jika saya tak fokus, saya takkan jadi khalifah dan abid Allah yang PALING AWESOME!~
Jika saya tak fokus, saya masuk neraka.
Jika saya tak fokus, takde harapan lah nak jadi penegak ustaziyatul alam!~
Jika saya tak fokus, saya tak dapat bantu umat dalam kesusahan.
Jika saya tak fokus, saya akan jadi muslim  yang beri fitnah pada islam.
Jika saya tak fokus, tak payah mimpi masuk syurga.
Cukup?


[picture credit]
Sekarang anda akan nampak betapa fokus itu adalah seperti aset anda. (Oh budak ni, cakap pasal aset pulak..~ tahulah suka jual-menjual)Tak tahu ke apa itu aset? Cari kat mr.google ye? Terima kasih.


Orang selalu kata aset kita adalah wang. Dan orang selau kata masa itu emas. Tetapi anda boleh ada masa yang saaaaangat banyak, tapi jika anda tak fokus, apa pun tidak akan menjadi. 


Ok, ini saya rasa semua mesti pernah rasa.


Kita akan ada cuti panjang. Macam-macam nak buat. Tiba di penghujung cuti, hairan, satu pun macam tak selesai. Ternyatalah masa tak patut jadi alasan. Yang menjadi masalah bukan tiada masa, yang menjadi masalah adalah kita tak pandai fokus dan mengurus hidup. So, after this kalau orang minta kita buat sesuatu atau orang kata kena meeting pada waktu sekian-sekian, tak nak dengar dah alasan : saya tiada masa!~


Jadi, apa perlu kita buat sekarang?


WE MUST RECLAIM OUR FOCUS!


Huh!~ ok, tahu dah tahu dah nak kena fokus. Tapi macam mana tu? InsyaAllah esok (selepas exam, doakan ^_~) kita akan bercerita tentang : apa yang kita perlukan untuk fokus?

Comments

^__^ said…
jzkk kak nad.. perkongsian yang boleh membawa kepada menuai nyer tanaman di akhirat. tak sabar nk tunggu perkongsian next.. ^___^