Productivity (ep.3-What do u NEED to focus?)

Salam wrt.


So insyaAllah this is a continuation to our productivity series. 
Click to read episode 2.


Soalan yang bakal dijawab hari ini adalah : apa yang kita perlukan untuk fokus?


'Triad' inilah jawapannya.






1. Proaktif
2. Komitmen jangka panjang
3. Disiplin diri


Proaktif
Kita tak boleh tunggu orang untuk suruh kita bertindak. Dalam nak melaksankan sesuatu (to get things done!), kita harus bertanggungjawab ke atasnya. Bukan kawan kita. Bukan orang lain. Kita bercita-cita untuk hafaz Quran pada umur 35 tahun? Maka kita lah yang perlu proaktif untuk laksanakan langkah pertama. Bukan tunggu orang lain yang suruh.


Komitmen jangka panjang
Ya. Untuk nak capai sesuatu anda perlu sedar yang anda akan melalui satu 'hubungan' jangka panjang dengannya. Rasanya tiada perkara dalam dunia ni yang makan masa yang sekejap untuk betul-betul berjaya. Nak jadi doktor? Belajar di universiti pun makan masa 6-7 tahun. Itu pun bukan bermakna anda adalah seorang doktor yang berjaya. It takes years of experience pulak untuk menjadikan kita seorang doktor yang betul-betul berpengalaman dan berjaya. Kita pakai semula contoh hafaz quran tadi. It is not achieved in a day. It takes months for some people, years for others. Kalau satu hari nak hafal satu ayat je, cuba kira berapa hari perlu untuk hafal satu Quran tu? You are smart enough to do the calculation i think. So one thing you really need to understand is, this will demand you to put in a long term commitment.

Dispilin diri
Ini berkait rapat dengan point komitmen jangka panjang. Kita perlu tahu untuk capai sesuatu yang besar harus ada disiplin diri. Sebab ia akan menuntut anda untuk melaksanakannya tiap hari. Ya. Tiap hari. Anda akan perlu praktis untuk fokus setiap hari. Bukan pada waktu peperiksaan sahaja anda akan fokus. Jujur kalau anda fokus at least untuk 1 jam satu hari untuk lakukan sesuatu perkara, hasil yang akan dapat akan jauh berbeza dengan cuba menghadam sesuatu secara banyak dan dengan masa yang suntuk. Other than that, kita perlu disiplin baru kita akan capai target dalam waktu yang kita mahukan. Contoh hafaz Quran sekali lagi boleh? Hee~ contoh kita guna formula 1 hari 1 ayat. It will makes it lebih kurang beberapa belas tahun untuk complete satu Quran. Jadi jika kita tak disiplin, maknanya ada hari hafal, tapi hari lain tinggal, maka bertambah lah masa untuk capai target nak hafaz Quran by certain age? Tak faham? Tak mengapa, nanti kita akan bercakap tentang teknik untuk fokus. InsyaAllah pada waktu itu ia akan nampak lebih jelas.


So alhamdulillah sehingga hari ini kita telah berjaya menghabiskan bahagian teori dalam siri produktiviti. 


(mode: sedikit happy, sebab sebelum ni kalau janji nak tulis apa-apa, mesti tak tulis pun.. hihi.. terima kasih Allah)


Episod seterusnya insyaAllah akan masuk bahagian praktikal. Kita akan mulakan dengan langkah pertama iaitu : Clear your mind!~

Comments