Sunday, December 28, 2008

Salam tahun baru

dah tiba tahun baru... so, will i be the same person as my last year? or will i juz be the same? hurm... we'll see...

Doa Awal Tahun & Doa Akhir Tahun


Barangsiapa yang membaca doa awal tahun ini, insya Allah dirinya akan terpelihara daripada gangguan dan godaan syaitan di sepanjang tahun tersebut.

Doa Awal Tahun:


Maksudnya:

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.

Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.




Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata:
"Hampalah kami di sepanjang tahun ini".

Doa Akhir Tahun:


Maksudnya:

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.

Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.

Saturday, December 27, 2008

a day in the..

salam..

another experience to be shared... another kind soul that i met..

tadi petang g masjid ngan akak2 n adik2.. baru je ktrg lima bukak majlis, n nak tadabur al-hadid, dtgla seorg mak cik kat kitorg... die duduk n tnye ktrg... saja menegur... rupe2nye die org uzbekistan... keje die ajar mengaji... bukan di masjid... tapi die g flat2 n ajar... die duk kat moscow ngan laki die... laki die pun ngaja.. so, die tnye ktorg reti ngaji x...n then die suh bukak surah dhuha... ktorg pun baca sorg demi dorg... die cakap, die suke tgk ktrg blaja n die kongsi cite... hurm.. trase cam ustazah kat msia... n teringat kat ustazah syarifah kat intec dlu... ada irasnya... sgt rindu pd dia... very motherly..huhu....

pastu ktrg tunggu sampai maghrib... ramai lah jugak rupa2nya perempuan yg dtg time maghrib... sblm ni tak penah tggu sampai maghrib, coz takut kalo dah gelap nk balik sesorg... slalu wonder camne minah russia pakai tudung lilit diorg... cam kompleks sgt cara die, tp sgt lawa diorg pkai tudung... td dekat masjid, ada org tgh blaja sembahyang.. pompuan tu br masuk islam kot... welcome sister... die pakai tudung putih which makes her look so sweet... dah la kulit dorg memg dah putih..


new story... eh x nk la... nnt korg takut... len kali je la.. hek..

salam..

p.s: mama, happy bday...

Monday, December 22, 2008

missing my dear sister!!

salam...

firstly, i want to wish a happy 15th birthday to my sister-Nazurah... may u have a blessed birthday!! kakak misses u so much... ee..peliknyer... sgt cliche... but really, i miss home.. huhu... in few days time, result pmr kluar kan?? i'll call u when it's out... so chill n pray 4 the best kay... gambate!! urm..jaga otok leklok... and always b wif ur phone... sumtimes i call u x angkat pun... huhu~ jgn asyik tgk gilmore gurls jek... wait 4 me... hehe~

Moscow updates~~
this year sgt lah peliknye coz there's no snow... not that i dun like it.. but it's weird... its a sign that global warming is getting more serious by year... last week i think, there was a snow downpour... moscow kids were excited they finally get to play with the snow but unfortunately, it's not the 'real' thing... it's man made... well, not actually man made... the snow were the effect of condensation from asap2 kilang... pathetic kan?? xpela, i dun like snow btw... waiting for spring!! satu semlagi n i'm going home.... for summer holiday of course... not for good sadly... huhu~

apart from the missing snow, russia is also facing a financial crisis.. skarang seringgit malaysia is to 8 ruble kot... last few days punye updates la... not sure bout today, but the primi minister of russia deny that the financial crisis is the fault of their government's mistake but more of the effect of financial crisis occuring in the United States... hurm... i'm not a financial expert kot to talk more bout it... so, gonna stop now...

missing everybody~

salam..

Saturday, December 13, 2008

an uplifting spiritual breakfast

salam... this morning ada org kasi "breakfast"... jom kongsi..

Hadith Rasulullah s.a.w:

setiap amal mempunyai masa semangat & setiap masa semangat terdapat pula masa turun semangatt. barangsiapa yang masa lemah semangatnya masih berada pada sunnahku, maka ia telah mendapat petunjuk.


hopefully all of us adlh di kalangan yg mndpt petunjuk..

dah kenyang??

x kenyang lagi??

huhu... stop crapping la nadhirah..

ok.. peace ppl...salam...

Sunday, December 7, 2008

we must...

stop judging people... because it's not right... and we are not always right.... who says you are right all the time?... and even if you are right, it doesn't give you any privilege to judge people because only God can judge us..

Judging people is one thing, being judge is another thing.. i hate being judge because like it or not, i care about being judge, about what ppl say... but i am LEARNING not to care about what people judge me on because its not always right to look good in front of people when in the eye of God you are totally WRONG!!.. right??

so, if u don't like being judge, don't judge people... then, this world would be a better place for all of us to live in..

in short, dont't judge ppl, do not care about being judge by ppl... but DO CARE about YOURSELF because you, in fact all of us will be judge on the Judgement Day....

Selamat Hari Raya Haji to all... peace :)